19 April 2013

Janji Itu Pasti

Rabu - 17/4/2013
Pagi 
SMS dari Ust Tarmizi




Rabu - 17/4/2013
Malam 11.30
Call dari Khairul
+ "fizam....ust koma....jatuh di rumah"
* "sebab apa"
+ "tak tau...la ni ada di hospital baling....nak pi dak"
* "esok pagi kot...aku tak sihat lagi"
+ "okay"



Malam 11.50
Call dari Khairul
"fizam....ust dah tak ada"
* "hang jangan main main"
+"betul.....kawan dia baru call aku"
* "tolong ambik aku"


aku terkedu.....benarkan apa yang aku dengar....atau ianya satu gurauan dari khairul....tangan aku mengeletar....percaya atau tidak.....yang pasti aku bukan bermimpi

ust tarmizi.....sahabat baik aku dan khairul.....kami rakan sekerja....seperti adik beradik lakunya

mungkin jarak umur yang hampir di antara kami.....menyebabkan kami rapat serapatnya.....ust tua 2 tahun dari aku dan khairul muda dari aku 1 tahun.....boleh dikatakan di tempat kerja.....kami agak senior dari segi umur berbanding dengan rakan yang lain.....dimana ada aku.....mesti ada khairul dan ust.....begitu juga dimana ada khairul.....mesti ada aku dan ust


rakan sekerja sememangnya tahu tentang kami bertiga.....kami adalah abang long, abang ngah dan pak jang.....mereka mengelarkan aku - abang long.....khairul - abang ngah.....dan ust - pak jang


setiap masa kami bersama.....sarapan pagi.....makan tengahari.....atau minum minum di cafe.....sepanjang masa.....kami mesti bertiga.....banyak perkara yang kami lakukan bersama.....jika seorang tak ada rasanya seperti kekurangan temam berbicara

kami boleh berbicara tentang apa saja....dari soal kerja hingga kepada peribadi.....kami kongsi belaka.....kami kawan sehati sejiwa

begitulah akrabnya kami bertiga.....seandainya seorang mengambil cuti.....maka 2 lagi akan mengambil cuti pada hari yang sama.....alasannya.....nanti.....tak cukup korum bersembang


%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

semasa dalam perjalanan ke hospital baling.....aku mengirim sms kepada rakan lain.....maklumkan bahawa ust dah tiada

ariff, reezlin, shahar, zaisham, rusdi dan cikgu zul menalifon aku untuk pengesahan.....mereka juga seperti aku.....sukar mempercayainya

sebenarnya ust meninggalkan kami dengan mengejut.....beliau tidak terlantar sakit.....17/4/2013.....beliau masih lagi bekerja dan pulang seperti biasa.....dan waktu malamnya beliau tiada

aku dah 3 minggu tidak berjumpa dengan ust..... bermula 24/3/2013 sehingga di hari terakhirnya.....sebenarnya aku berkursus di EDC UUM (klik sini).....dan sehingga keakhirnya aku tidak bertemu dengannya.....sesuatu yang aku rasa amat sedih

pada 8/4/2013 semasa aku di UUM.....aku ada menalifon ust.....saja bertanya khabar.....tiada sebarang perubahan atau petanda dalam perbualan darinya
9/4/2013 aku mengirim SMS.....ucap tahniah kerana beliau menerima APC (anugerah perkhidmatan cemerlang)....dan hanya balasan pendek dari beliau.....TERIMA KASIH
14/4/2013.....aku mengirim sms kepada ust bertanya khabar.....kerana khairul maklumkan ust sakit mata


%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

12.40 pagi - aku.....khairul dan beberapa teman sekampung ust berada di hospital baling.....hanya mampu melihat sekujur jasad teman baik berada di atas katil.....bacaan ayat suci serta doa yang mampu aku lakukan

jam 1.50 pagi.....kami mengiringi jenazah sehingga tiba di rumah.....di kg lanai, parit panjang, baling.....sepanjang malam.....alunan bacaan Yaasin dari anak anak ust yang kedengaran....bertuah ust kerana dikurniakan dengan anak anak yang solehah

jam 10.30 pagi.....urusan memandikan jenazah.....
sejujurnya....airmata ini berguguran takkala aku turut sama memandikan jenazah ust.....walau aku ditenangkan oleh azrul.....air mata ini tetap mengalir.....laju
dan alhamdullilah.....rakan sekerja yang hadir turut sama membantu menyempurnakan jenazah


jam 11.50 pagi.....urusan pengembumian selesai

aku bersyukur kepada Allah kerana memberi aku kekuatan dan kesempatan untuk berbakti kepada Arwahyarham di hari terakhirnya di atas muka bumi ini....semoga ucapan selamat dari SMS di pagi sebelum kematiannya adalah doa terakhirnya untuk aku.....dan pastinya aku akan merinduinya


Al Fatihah buat AlFadil Ustaz Mohd Tarmizi bin Mahamud
Ust Tarmizi - dua dari kiri - aku, khairul dan razale di cameron highland










No comments:

Post a Comment