05 April 2013

Aku Kidal


aku kidal…..ini fakta.....bukan auta

mengapa aku kidal.....aku pun tak tahu!!!.....sedar sedar saja.....aku dah pegang pencil sebelah kiri.....mengapa dan bagaimana.....menjadi satu persoalan

jika dilihat salahsilah famili.....tak ada yang kidal.....aku anak sulung....empat orang adik adik aku semuanya tangan kanan....hanya aku sahaja kidal

abah.....mama....mak.....pak....tok.....tokwan.....semuanya kanan....hanya aku sahaja kidal

namun aku tak pasti.....jika.....tujuh keturunan sebelumnya ada yang kidal

anak anak aku seramai 5 orang.....semuanya kanan....hanya aku sahaja kidal



tetapi.....tak bermakna aku makan nasi dengan tangan kiri.....aku masih lagi waras....namun jika menggunakan sudu....menyuap makanan dengan tangan kiri.....lebih kepuasan

seingat aku.....sewaktu di tadika.....1978....cikgu zainab (cikgu pertama dalam hidup aku)....tak pernah memaksa aku menukar tangan semasa menulis.....mungkin kerana itulah.....aku selesa dengan tangan kiri.....walaupun begitu....aku mampu menulis dengan tangan kanan.....walaupun tidak cantik....tetapi mampu dibaca

pengalaman rakan rakan....guru mereka merotan apabila menggunakan tangan kiri.....apalah dosa menggunakan tangan kiri untuk menulis....cuma kedudukan buku perlu disengetkan untuk keselesaan....jika menulis jawi....ini satu kelebihan.....dan juga semasa peperiksaan.....kertas jawapan perlu disengetkan dan ini memberi kelebihan untuk rakan sebelah kiri meniru!!!.....dan juga.....bilamana orang kidal terpaksa menghadap badan ke kanan dan orang tangan kanan terpaksa menghadap badan ke kiri....ini memberi ruang dan peluang untuk berkomunikasi semasa peperiksaan!!!

apa sahaja aktiviti.....aku kidal.....cuma semasa menggunakan gunting....aku bermasalah......gunting sememangnya direkacipta untuk orang tangan kanan.....mahu tidak mahu aku guna tangan kanan semasa mengunting....namun.....ini satu kelebihan.....kerana aku dapat menggunakan kedua dua belah tangan aku.....begitu juga semasa memegang reket.... aku boleh menukar tangan semasa bermain badminton atau ping pong....tetapi....pukulan tidak sekuat seperti tangan kiri.....cuma hoki sahaja yang aku tidak mampu.....sebab stick direka untuk orang tangan kanan

yang paling utama dan terutama.....pastinya kedua dua tangan aku berfungsi dengan baik.....begitu juga dengan otak aku.....otak kiri dan otak kanan berfungsi <<<search dalam internet tentang penggunaan tangan kiri dan kanan>>>

orang kidal lebih bersih semasa mengupas buah.....kerana.....tangan kanan à buah dan tangan kiri à pisau....itu kelebihan yang tidak dapat disangkal.....ini fakta.....bukan auta

orang kidal lebih bijak dan berjaya?....bab ini yang aku paling suka.....benar atau tidak.....terpulanglah....boleh search sendiri dalam internet.....dalam FACEBOOK dah ada group orang kidal.....dan aku salah seorang yang join group ini

aku paling teruja bila bertemu dengan orang kidal seperti aku semasa berurusan....yang pastinya aku tidak keseorangan dalam dunia ini





No comments:

Post a Comment