11 April 2013

Abang Bujang: From Taiping With Love



petang tadi aku tertidur
dalam tidur aku bermimpi
dalam mimpi aku lihat taiping

taiping pasti dah berubah dari 22 tahun dahulu
tahun 1991...aku berkelana ke taiping.....mencari rezeki.....hidup sebagai orang bujang

bagi aku taiping bandar orang pencen....tiada kesesakan .....hidup dengan tenang

taiping bandar yang indah.....makanannya murah.....waktu itu kuihnya masih boleh dibeli dengan nilai 10 sen...di sungai petani waktu itu dah tak wujud kuih 10 sen


memasuki bandar taiping kita disambut dengan deretan pohon pohon tua.....kelihatan seperti gergasi.....yang berusia puluhan atau mungkin juga ratusan tahun









menyewa rumah di taiping tiada masalah.....sewaktu mula menetap di taiping aku menyewa di kampung pinang, kamunting..... perkampungan orang melayu.....rumahnya dibina mengikut cita rasa sendiri di atas tanah lot.....tapi aku tak lama di kampung pinang.....rumah yang aku sewa berhantu.....ini realiti.....bukan dongengan aku.....aku alami sendiri.....kemudian aku berpindah ke taman desa jana.....juga di kamunting.....kawasan perumahan berhampiran dengan bukit jana.....suasananya nyaman.....berhampiran bukit yang dikelilingi dengan dusun.....pastinya sejuk....terdapat aliran sungai dari atas bukit

abah dan mama kerap ke taping.....menaiki motosikal dari pendang....jika ke rumah aku pasti abah dan mama ke bukit jana untuk berkelah....kawasannya tertutup...jadi tak ramai pengunjung.....mak...pak dan adik adik pernah juga berkunjung ke rumah aku di taiping


taiping kerap hujan.....dalam geografi juga diajar....tapi disini aku alami sendiri.....hujan kerap di sebelah petang.....jika baju di ampaian.....sebelum pukul dua dah kena angkat....jika tidak anak anak jiran sebelah menyebelah akan menjerit..."abang bujang angkat baju...abang bujang angkat baju".....itulah gelaran yang diberi oleh anak anak jiran kepada aku dan wazir (rakan serumah)....pastinya anak anak itu telah dewasa....dah 22 tahun berlalu!!.....teringat kata kakak kakak di kejiranan aku....."dah tak hujan 2 -3 hari ni...nak kemarau gamaknya..."...bagi aku taiping tak pernah kemarau....paling lewat tak hujan pun hanyalah 2 - 3 hari



menetap di taiping tidak membosankan.....jika ada kelapangan waktu petang aku ke taman tasik taiping....pohon menghijau dan rendang.....mendamaikan mata yang memandang






apatah lagi di kelilingi tasik.....pasti tak puas bertandang.....acapkali aku meronda dengan motor suzuki best....sesekali melepak seorang diri sambil memerhati gelagat manusia




taiping ada zoo....walaupun berada di taiping selama tiga tahun...sekali pun aku tidak pernah melangkah masuk.....aku hanya masuk ke zoo setelah aku mempunyai dua orang anak!!!







taiping juga ada muzium.....anak sulung aku suka jika kesini



taiping ramai dengan orang tiong hua....sewaktu tahun baru cina.....kelihatan taiping seperti kowloong



banyak kem tentera disini...jika tidak silap perhitungan aku .....ada 3 buah semuanya.....mess pegawai atasan....seperti rumah mat saleh lagaknya...

tidak sukar mencari makanan di taiping....pilihan aku kuey teow Doli....terletak di bazar melayu.....tapi kini telah berpindah ke jalan pokok asam.....jika ke taiping aku pasti mencari kuey teow Doli.....anak anak aku dah lali dengan pilihan aku.....wife aku juga dah mula tertarik dengan kuey teow Doli

dahulu jika malam aku ke belakang balai bomba.....ada banyak deretan kedai makan.....yang paling popular nasi goreng ayam dan yong tau fu taiping

boleh dikatakan setahun sekali aku ke taiping.....mengamit memori abang bujang.....anak anak aku dah tak mahu mendengar kisah abang bujang.....dah kerap sangat aku bercerita


teringat satu kartun di dalam majalah gila gila
FROM TAIPING WITH LOVE




No comments:

Post a Comment