03 August 2013

pelita syawal


Edel mula bertanya 

abah tak pasang pelita syawal tahun nie?

pelita syawal? - adakah pelita syawal - macam macam budak sorang nie



kini dah masuk penghujung ramadhan – pastinya – umat islam akan melangkah bakal meninggalkan bulan yang penuh keberkatan – bulan ramadhan

tidak berapa hari lagi – anak anak bakal melompat kegembiraan – menyambut kedatangan syawal

alhamdullilah – sehingga ke saat ini – perintah ramadhan – berjaya di laksanakan

alhamdullilah juga – anak anak aku – berjaya melaksanakan ibadah puasa

yang tidak dijangka Edel – 6 tahun – gigih berpuasa – cuma meninggalkan puasa sehari sahaja – itu pun di awal permulaan puasa yang lalu - makan pun di tadika – bila ditanya – mengapa makan – katanya teacher yang beri nasi lemak – tetapi selepas itu – Edel berpuasa – aku dan wife tidak menjangka kemampuan Edel  – jika dilihat kepada perwatakan – kami tidak yakin Edel mampu berpuasa – maklumlah – Edel agak manja dengan wife aku – cuma - yang paling teruk sewaktu Edel berpuasa adalah pada hari pertama – kak ngah kena follow Edel jika dia ke bilik air atau dapur – takut takut curi minum atau makan – tetapi itu cuma untuk hari pertama sahaja – kini Edel dah stabil – tetapi sekali sekala ada juga merungut  – menu Edel berbuka – mesti kena ada air soya dan juga ais krim – ini dah kira menu wajib – waktu bersahur hanya minta makan maggi sahaja – Edel tak pernah miss bersahur – katanya jika tidak bersahur tak boleh berpuasa

achik – 8 tahun - memang juara berpuasa – achik dah mula berpuasa sedari usia 5 tahun – memang gigih – badan pun dah banyak menyusut – achik dalam bab makan agak memilih – jadi hari hari aku kena bertanya nak berbuka dengan apa – tetapi kesukaannya – asam pedas atas sayur keladi – kalau ada menu ini banyak kali achik tambah nasi

kak ngah – tak banyak masalah – apa apa pun kak ngah makan – dan – persiapan waktu berbuka banyak diuruskan oleh kak ngah – dah boleh di harapkan membantu wife aku di dapur – tetapi di bulan puasa nie kak ngah jadi agak pemarah – mungkin letih dengan aktiviti sekolah – dan – bila balik kena membantu di dapur – terkadang aku dan wife biarkan sahaja kak ngah dengan kemarahannya

along – disebabkan tinggal di hostel – hanya beberapa kali dapat kami berbuka bersama – tetapi kadang kadang along ada juga menalifon – minta belikan kuih atau lauk kesukaannya – dan - selepas waktu bekerja aku akan hantar dekat hostel – tak lah jauh sangat – dalam 15 km dari rumah - alhamdullilah – dalam bulan ramadhan ini – along beberapa kali menjadi bilal untuk solat tarawih

makanan yang paling aku rindu – nasi ulam dan sayur keladi mak – dah 9 tahun aku tidak merasa – dan – 9 tahun jugalah mak telah pergi meninggalkan aku – mak meninggal tanggal 16 ramadhan

persiapan raya buat kami sekeluarga – macam selalu – bersederhana sahaja – aku dah beli baju melayu dan baju kurung untuk anak anak seorang sepasang  – sebenarnya -  persiapan baju ini dah dibuat awal – jika tak silap dalam bulan mei lepas – itu pun kerana aku menjangkakan akan menyambut syawal di aussie – jadi pilihan baju melayu dan baju kurung dah memadai – namun setelah aku mengambil keputusan untuk tidak ke aussie – maka – aku buat beberapa persiapan pakaian lagi untuk anak anak

begitu juga dengan baju bagi orang tua – aku dan wife dah sediakan awal awal lagi – jadi di penghujung ramadhan nie tak berapa sibuk dengan persiapan sangat

wife aku dah mula buat beberapa jenis kuih untuk hari raya – itu pun atas permintaan kak ngah – dia yang beria ia untuk buat kuih – sejak wife aku berhenti kerja – kuih dan biskut hari raya dibuat sendiri – agak menjimatkan – sebenarnya - anak anak aku kuat makan biskut raya – kalau beli tak sempat pun untuk hari raya – hari hari diorang angkut – bila buat sendiri – banyak juga kami berjimat

ingatkan tahun ini aku dan famili akan beraya di perantauan – tetapi tidak menjadi rupanya – namun – aku bersyukur – banyak hikmah yang aku dapat bila tak jadi berangkat ke aussie – jika tidak – bermakna – aku dan famili tidak dapat beraya bersama along dan kedua orang tua aku

di kesempatan ini juga – aku - memohon kemaafan kepada seluruh keluarga – sahabat handai dan rakan taulan – jika terdapat sebarang kesalahan – mudah mudahan syawal yang bakal menjelang menceriakan seluruh kehidupan

dan - yang paling aku tertunggu tunggu adalah lagu raya kesukaan aku 
SEPASANG KURUNG BIRU


1 comment:

  1. Terbaik bos..karya yg sedikit tersentuh..nak blk kg.waaaawa.

    ReplyDelete