21 August 2013

Pucuk PTPTN




hakikatnya - aku – tidak pernah merasa duit PTPTN

tidak seperti adik adik aku – mahupun rakan sekerja – masuk IPTA dengan berhutang pada PTPTN – di ulang :  dipaksa berhutang untuk mendapat pendidikan – kesian korang

aku kurang pasti – sebab musabab – mengapa PTPTN dilaksanakan – jika di tanya pada aku – aku akan berkata “ pendidikan adalah khidmat sosial kerajaan kepada rakyat – ayuh laksanakan sistem pendidikan percuma untuk rakyat – apatah lagi sebagai ucap terima kasih kepada rakyat yang telah memilih dan memberi kepercayaan kepada kerajaan sedia ada untuk memegang tampuk pemerintahan” – jika bagus dan baik – 50 tahun atau 100 tahun lagi – masih boleh di beri kepercayaan untuk memerintah

tetapi di celah celah itu – lahir ideal dari SESEORANG  – untuk mengambil tindakan CCRIS – jika tidak membayar hutang PTPTN

maka – bising satu office – bilamana ada rakan rakan yang sememangnya menjadi peminjam PTPTN – yang tidak dapat menjelaskan hutang PTPTN – atas alasan yang bersebab dan berasas - akan di kenakan tindakan CCRIS – jika ianya benar benar dilaksanakan

bagi aku - SESEORANG tersebut – tidak memahami kesulitan rakyat –tidak menyelami mengapa ada sebilangan peminjam PTPTN tidak membayar hutang mereka atas sebab yang berasas

pelajar yang baru menamatkan pengajian di IPT – di anggap sebagai pucuk muda – yang baru memulakan kehidupan dengan hasil wang sendiri – jika tindakan demi tindakan diambil – maka - ianya seolah olah membunuh ranting muda yang baru mengeluarkan pucuk

untuk menjadikan malaysia yang permai dan makmur ini sebagai negara maju – berpendapatan kelas pertama – setiap rakyat perlu mendapat pendidikan tertinggi – tetapi – dengan bebanan kos sara hidup – dan – ditambahkan lagi dengan pembayaran balik PTPTN – sukar untuk merealisasikan dasar kerajaan sebelum tahun 2020






No comments:

Post a Comment