15 March 2013

Perkara Yang Aku Tak Pandai


>>> Mengapa tidak menulis berkaitan dengan politik….tak lama lagi dah nak mengundi….kalau tulis politik tentu ramai yang membaca<<<

ini saranan dari seseorang menerusi email aku ---- sebetulnya aku tidak mengenali siapa dia ---- mungkin dia cuba untuk mem~provoke aku --- atau memancing aku untuk melihat arah aliran ke~partian aku

aku tidak perlu membalas emailnya --- rasanya baik aku menulis melalui blog ---- bertepatan dengan tagline blog aku --- katalah apa sahaja ---- asalkan tidak menyakitkan hati

aku mencari maksud provoke yang sebenarnya --- dan inilah yang aku temui >>>

pro·voke  
/prəˈvōk/
Verb
1.  Stimulate or give rise to (a reaction or emotion, typically a strong or unwelcome one) in someone.
2.  Stimulate or incite (someone) to do or feel something, esp. by arousing anger in them.
Synonyms
excite - irritate - incite - arouse - rouse - induce

aku bukan hendak menulis berkaitan provoke

dan aku juga tidak mahu menulis berkaitan politik --- sebetulnya aku tidak layak untuk menulis berkaitan politik --- kerana aku bukan orang politik  --- aku tiada pengetahuan arif dalam dunia politik ---- sebetulnya aku tidak pernah mempelajari politik --- apatah lagi menjadi ahli parti politik ---- jadi mana mungkin aku boleh berbicara tentang politik --- apatah lagi memberi pendapat serta ulasan

jika ditanya tentang mekanikal atau metallurgy atau material atau thermodynamic --- mungkin aku mampu mengulas 24/7 --- kerana itu bidang aku

jadi untuk memahami politik --- aku cuba men~google APA ITU POLITIK dan hasilnya ini yang aku temui

Rujuk Pak Cik Wiki --- http://ms.wikipedia.org/wiki/Politik

Politik adalah proses dan cara membuat keputusan untuk sesuatu kumpulan. Walaupun ia biasanya digunakan bagi merujuk kepada kerajaan, tingkah laku politik juga boleh didapati di korporat, akademik, agama, dan institusi lain.
Sains politik merupakan kajian mengenai tingkah-laku politik dan memeriksa kedapatan dan penggunaan kuasa, contohnya : keupayaan untuk memaksa kehendak seseorang kepada yang lain.

selain itu dari beberapa carian --- aku temui ini
hampa link lah sendiri




membaca dari link ini sahaja membuat kepala aku pusing --- lebih teruk daripada membaca journal metallurgy rupanya --- jadi jangan tanya aku tentang politik --- kerana --- aku --- blurrr


No comments:

Post a Comment