29 February 2016

keliru



serius....saya benar benar confius.... betulkah apa yang saya tulis

selama 3 minggu saya menulis tentang binary-tertiary-quaternary phase diagram

3 minggu....tanpa melihat kerja lain....tetapi semakin banyak yang ditulis....dan.....dirujuk.....makin bertambah kekeliruan saya

sepatutnya saya tidak perlu lagi menulis untuk chapter 2.....tetapi apabila hendak di masukkan result di dalam chapter 4....tiba tiba kena pula mengedit untuk chapter 2

makin mengedit....makin bertambah persoalan....makin bertambah keliru



bukan saya tidak faham....tetapi terlalu banyak phase diagram muncul lepas rujuk kepada journal

lepas satu....satu....semuanya dirasakan bertepatan dengan kajian

ini....menjadikan saya keliru....tidak tahu yang mana satu sepatutnya perlu dimasukkan

yang mana satu perlu menjadi priority untuk rujukan di dalam chapter 4

saya benar benar perlukan satu phase diagram yang menepati kehendak saya untuk dimasukkan di dalam chapter 2....malangnya tiada

ini semua terjadi kerana alloy yang saya gunakan mempunyai lebih daripada 5 element

lihat tulisan saya berkenaan alloy yang digunakan

"The AA332 (AlSi12CuFe) alloy are usually have some coexisting elements, such as Mn, Mg, Ni, Zn, Ti, Pb and Sn. These elements partly dissolve into solid solution in the matrix and forming intermetallic compound during solidification (Hurtalova, Tillova, & Chalupova, 2012). As known, the presence of additional elements in the AA332 alloys allows many complex intermetallic phases to form, such as binary, ternary and quaternary phases. Therefore, the evaluation of a complex system is very difficult, as all constituent elements can form different phases whose selection depends on the ratio between alloying elements."

"Moreover (Belov, Eskin, & Avxentieva, 2005) noted that the quaternary systems constitute of the Al–Cu–Fe–Mg–Ni–Si system as follow: (i) Al–Cu–Fe–Si; (ii) Al–Cu–Mg–Si; (iii) Al–Cu–Ni–Si; (iv) Al–Fe–Mg–Si; (v) Al–Fe–Ni–Si; and (vi) Al–Mg–Ni–Si."

ini bermakna saya perlu merujuk banyak phase diagram sebelum boleh menyatakan apa yang terbentuk selepas proses selanjutnya

ini antara phase diagram yang telah saya tulis di dalam chapter 2

tetapi ada banyak lagi yang berkaitan.....persoalannya yang mana satu!!!

saya bingung






semoga Allah memberi petunjuk kepada saya

No comments:

Post a Comment