16 October 2013

document map - mudah dan terancang



tempohari seorang rakan yang juga melanjutkan pengajian bertanya - samada aku menggunakan document map bagi penulisan aku - sejujurnya waktu itu aku tidak mengetahui apa itu document map - maka aku katakan kepadanya bahawa aku menggunakan word 2007 - perbualan terhenti begitu sahaja - mungkin beliau beranggapan - lain ditanya - lain dijawap - terasa kesal kerana tidak bertanya balas apa itu document map

hari ini - aku membelek belek buku tulis tesis cepat karya Dr Othman Talib 




mencari petua - untuk menulis dengan cepat dan berjaya - ironinya aku bertemu dengan document map di dalam penulisan beliau

"Malang sungguh anda yang ada pengalaman membuat Master tetapi tidak terus memulakan penulisan proposal PhD. Lagi awal anda mulakan penulisan lagi awal anda membina asas kukuh dan pemahaman menyeluruh kepada penyelidikan anda. Pelajarilah menulis tesis secara efisyen dan pantas melalui aplikasi document map / navigation pane bagi tujuan tersebut, nescaya penulisan anda anda lancar dan anda boleh menyusun maklumat dalam proposal anda secara sistematik."

aku tidak mahu menulis secara tidak bersistematik - aku tidak mahu membuang masa dengan kerja kerja yang terpaksa dan dipaksa dibuat berulang kali - tetapi aku tidak tahu apa itu document map - apa fungsi yang membolehkan ianya menyusun maklumat secara bersistematik

lantas aku membuka blog Dr Othman Talib - mencari maklumat - http://drotspss.blogspot.com/




juga menggunakan bantuan pakcik google - search >> document map for word 2007 <<

hasilnya




dan laman web yang membantu





(aku hanya pamirkan 2 laman web yang menunjukkan tentang fungsi document map - ada banyak lagi - cubalah google)

barulah terbuka minda berkaitan document map - rupa rupanya document map adalah satu fungsi yang terdapat di dalam word yang menstruktur dokumen untuk lebih mudah dijejaki - ia juga menunjukkan semua title dalam dokumen

dengan sedikit tutorial - aku cuba memahami dan mencuba - tidak sampai 1 jam - aku dapat menguasai - dan rasanya - ini bakal membantu penulisan aku lebih pantas selain bantuan daripada mendelay




untuk menjadikan document map berfungsi sepenuhnya - anda harus menggunakan beberapa petua seperti yang dinyatakan di dalam laman web di atas - selamat mencuba

No comments:

Post a Comment