04 November 2012

90% TO GO....



dari entri seorang kenalan >>>

Seorang kawan, setelah satu kertas jurnalnya ditolak bertanya, susah sangatkah PhD ini?

PhD tidaklah semudah yang dijangka. Ia tidak semudah membeli sekeping kertas tertera atasnya kelayakan tertentu di tepi jalan. Ia cerita panjang yang sesekali menyeronokkan, sesekali menakutkan. Tetapi ia juga bukanlah sepayah cerita rumahtangga yang berantakan yang tidak diketahui hujung pangkalnya. 

Ada orang - yang perlu menghabiskan 4 atau 5 tahun menyiapkan sebuah buku yang entah siapa yang akan membacanya. 

Bagi sesetengah yang lain, mampu menyelesaikannya dalam tempoh 3 tahun. Ia tempoh yang paling baik, walaupun bukanlah jangka waktu yang ideal.

Apa yang menjadikan PhD ini agak sukar untuk diceritakan. Ia bercampur baur dengan dunia teori dan akademik. Ia juga berselirat dengan bagaimana mengendalikan penyelia. Kadang-kadang, ia ditambah pula dengan pertentangan ideologi pemeriksa. Semua inilah yang menjadikan PhD hanyalah sekeping kertas nasib - yang ada orang yang mampu memilikinya dengan mudah, ada yang sukar. Ada yang pulang hampa - semua usaha ibarat menuang air ke daun keladi.

Kalau orang bertanya aku - aku akan katakan - sebagaimana anda telah memilih jalan anda sendiri, gunalah cara anda sendiri mengendalikannya.

...DAN AKU....PERJALANAN MASIH JAUH...10% YANG PENUH LIKU...CURAM...KELAM DAN...SERAM...BAGAIMANA UNTUK MENEMPUH HALANGAN 90% YANG WAJIB UNTUK DI TEROKA...

No comments:

Post a Comment