08 November 2012

15 tahun bersama....


Isteriku
Hari ini, genap 15 tahun kita hidup bersama dan bersatu....tempoh yang panjang tetapi terasa singkat....seperti baru  2 – 3 hari lepas aku mengenggam tangan Kadi…melafaz kata “aku terima…..” dan kini telah masuk tahun yang ke 15…begitu cepat masa berlalu…
Aku masih ingat, takala dimana hari kita di ijap kabul…kita berpakaian sedondong…dikelilingi sanak saudara selepas upacara angkat nikah…duduk tertunduk malu...
Jika dihitung, sebelum menempuh perkhawinan…kita telah kenal mengenali hampir 7 tahun…ini bermakna telah 22 tahun kita bersua...dengan hanya sekeping kad ucapan hari raya...itulah permulaan tautan kasih kita...ditambah dengan usikan rakan rakan...kita kenal mengenali...mencari resipi hati budi....terima kasih buat Iza, Ku, Mie, Gee, Sham, Shidi, Mus  kerana menjadi penasihat...dan jodoh kita ditemukan dengan restu keluarga tercinta....

Isteriku
Selama 15 tahun bersama…kita seperti di atas roda…susah...senang...gembira...duka... pahit..manis…kita hadapi….dan aku bersyukur kerana dalam duka ada gembira…dalam pahit ada manis…dalam susah ada senang….dalam rajuk ada tawa...kita garap semuanya sebagai ramuan alam rumahtangga…mungkin itu yang menjadikan alam berumahtangga kita terasa seperti baru ditempuh…engkau suci dalam debu...

Isteriku
Sepanjang 15 tahun, engkau menjadi saksi dalam jatuh bangun hidup aku...takala minda berserabut dengan Master...engkau penyuntik semangat...takala hidup di bebani kekalutan kerja...engkau pelebur kerungsingan...benar kata orang isteri dari tulang rusuk suami dan pelengkap kehidupan...aku tahu sepanjang 15 tahun...umpama gigi dengan lidah...walau saling memerlukan terkadang tergigit jua...namun kita berjaya hadapi...itulah istimewanya kita sebagai pasangan...dan jika ditakdirkan umur kita panjang....pastinya tahun hadapan...hidup aku akan kembali dengan minda yang berselerakan....minda yang penuh dengan kelesuan...dan aku mengharapkan engkau akan setia disisi...memberi penawar dan perangsang....kerana kita berada dibumi asing....

Isteriku
Sepanjang 15 tahun, kita miliki 5 orang cahaya mata…kita didik dan asuh dengan penuh kasih sayang...sebagaimana kita kasih dan sayang sesama kita...inilah harta yang paling bermakna buat kita...dan insyaallah anak anak kita inilah yang akan mendoakan kepada kita seandainya kita tiada lagi di dunia ini...didiklah mereka dengan sepenuh jiwa...

Isteriku
15 tahun telah berlalu....dan 15 tahun dan 15 tahun dan 15 tahun yang akan mendatang kita akan tetap utuh sebagai pasangan seperti hari dahulu...dan kini...dan aku sentiasa berdoa..engkaulah yang menjadi bidadari aku semasa diakhirat kelak...insyaallah....


No comments:

Post a Comment