21 July 2012

Kenangan Bersahur

Ramadhan datang lagi...bersyukur aku kepada Allah kerana memanjangkan usia aku untuk bertemu dengan Ramadhan lagi...dan azam aku untuk tidak mempersiakan kedatangan Ramadhan pada tahun ini...insyaallah...
...selepas memunaikan solat jumaat tadi...aku termenung seketika....terbayang wajah wajah yang telah meninggalkan aku terlebih dahulu...wajah wajah yang pernah aku kenali sepanjang usia aku...dari rakan taulan...jiran...sehinggalah kepada sanak saudara ku....mereka telah menyambut seruan illahi terlebih dahulu....mereka mereka ini yang yang pernah hidup pada Ramadhan lepas tetapi pada Ramadhan ini telah tiada...Al Fatihah untuk mereka....
....yang pastinya....wajah yang aku terkenang pada tiap masa adalah MAK....mak meninggal pada 15 Ramadhan...6 tahun yang lepas...terasa seperti baru sahaja mak meninggalkan aku...dan kedatangan Ramadhan pasti membawa fikiran aku untuk terkenangkan kenangan terindah bersama mak...
....sekejap lagi aku dan keluarga akan bersahur untuk hari yang pertama...dan pastilah aku teringat pada mak...mak adalah orang yang paling sibuk apabila Ramadhan akan muncul...diawal pagi, mak akan minta aku pergi ke pasar untuk  membeli tulang rusuk untuk di masak sup...itulah menu wajib mak setiap tahun...sup tulang rusuk yang dimasak untuk makan tengahari akan di simpang sehingga sahur yang pertama...seingat aku itu menu yang akan aku makan untuk sahur pertama...sup yang mak masak cukup sedap...mak tak suka guna ramuan sup yang dibeli di kedai...semua ramuan di campur sendiri oleh mak...kulit kayu manis, lada hitam, bunga cengkih, bunga lawang, halba campur....semuanya di adun sendiri...sup tulang mak sedap...dan tak sama dengan sup yang dimasak oleh anak anaknya...
...dan pada pagi tadi, aku awal awal lagi minta wife untuk beli tulang...tapi malangnya semua tulang dah habis....mahu tak mahu wife aku beli perut untuk dibuat sup...bolehlah sebagai ganti...tapi mana nak sama dengan sup tulang mak!!!...patah tumbuh...hilang tidak berganti....
...satu lagi kesukaan mak apabila Ramadhan adalah papardom dan telur masin....dua benda ni mesti beli buat stok...dan sahur yang pertama mesti ada benda ni...untuk tradisi...aku pun beli papardom dan telur masin...tapi tak tahu lagi bila akan di masak...sebab wife aku kata nak makan lauk kedai untuk sahur nanti...aku tahu wife aku dah tak larat nak masak malam malam..tambahan lagi bila kandungan dah masuk 7 bulan...kesian dekat dia...selalu sangat letih...dan tentang untuk persediaan sahur....aku rasa...mak paling hebat...walau pun letih...mak akan tetap masak...nasi...kopi...semuanya disedia di awal pagi...dan seperkara yang aku tidak mungkin lupa adalah masa bersahur mak cukup awal...2 - 3 pagi..mak dah bangun untuk bersahur...mak kata..kalau bangun awal untuk bersahur..nanti pagi tak pening kepala..sebab tidur tidak cukup....
WALAU APA PUN KENANGAN TETAP KENANGAN...TIDAK MUNGKIN AKU DAPAT MENGULANG KENANGAN BERSAMA MAK LAGI...KENANGAN RAMADHAN BERSAMA MAK AKAN AKU BAWA HINGGA KEAKHIR HAYAT AKU....AL FATIHAH UNTUK MAK DAN PAK......

No comments:

Post a Comment