07 August 2012

16 Ramadhan

Tanggal 16 Ramadhan 1433...genap 8 tahun...mak pergi meninggalkan aku...sebagai orang yang paling rapat dengan mak...pastinya aku amat terasa dengan kehilangan mak...walaupun telah 8 tahun berlalu..namun terasa seperti baru sahaja mak tiada dalam hidup aku...
kenangan bersama nak pada bulan ramadhan cukup banyak...dan yang paling aku teringat sangat adalah masakan nasi ulam serta sayur keladi mak...
setiap kali datang nya ramadhan ..mak tak pernah melepaskan peluang untuk menyediakan nasi ulam...apatah lagi bila masuk 7 ramadhan...pasti mak akan mencari ulam ulaman yang terdapat di sekitar rumah kami untuk disediakan nasi ulam...nasi ulam mak cukup hebat...tak ada yang mampu melawan kehebatan rasa nasi ulam mak...
masih aku ingat...ulam ulaman di hiris halus...di gaul dengan isi ikan kering (ikan talang/ tenggiri) yang dibakar dan di tumbuk lumat...serta dicampur dengan anika herba...menjadikan nasi ulam mak terlalu sedap...
lawan nasi ulam mak adalah sayur keladi...itu menu yang wajib disediakan bersama nasi ulam...tak pernah aku lihat mak hanya sediakan nasi ulam tanpa sayur keladi...
untuk menyediakan nasi ulam serta sayur keladi tidak memerlukan belanja yang banyak...semua ulam ulaman serta batang keladi ada di sekeliling rumah kami...dan sehingga kini ada juga jiran yang masih mencari ulam ulam tersebut di sekeliling rumah kami...
mak..kalau sediakan nasi ulam dan sayur keladi mesti buat lebih...mak akan hulurkan kepada jiran jiran sekeliling serta kepada anak anaknya..dan akulah yang akan menjadi perantaraannya...
anak anak mak..tak ada seorang pun yang mampu untuk menyediakan juadah nasi ulam dan sayur keladi sesedap mak sediakan...
aku rindu nasi ulam dan sayur keladi mak

No comments:

Post a Comment