11 December 2015

tak bijak tapi jangan malas


aku bukan dilahirkan bijak – acapkali mendapat nombor tercorot di sekolah rendah – tidak pernah berada dalam kelas nombor 1 mahupun nombor 2 – yang terbaik hanya di dalam kelas nombor 3 – itupun sewaktu darjah 4 dan darjah 6

aku tidak bijak kerana aku tidak berusaha – aku kurang bijak kerana aku malas – itu satu penyakit

aku tinggal dengan tok dan wan– aku panggil mereka pak dan mak - apa yang mereka tahu – aku mesti ke sekolah – balik sekolah – beg di tinggalkan – terkadang kerja sekolah pun tak buat – apatah lagi nak membaca – masuk peperiksaan tak pernah buat ulangkaji – main hentam saja – apa yang aku ingat – aku jawap – yang lain lain – ikut kata hati

bila dapat report card – aku tunjuk dekat pak – sebab lebih banyak merah dari biru - pasti singgah penampar!! 

hidup sebagai budak kurang bijak – sememangnya dipandang tanpa mata oleh saudara dan guru – sebab itu – aku selalu nasihat anak anak – jadi budak bijak – baru cikgu sayang – kawan kawan pun susah nak ada – sebab mungkin satu bebanan kot berkawan dengan orang kurang bijak

mak selalu kata – kalau tidak bijak – nanti orang pandang hina – nak kerja budak pejabat pun tak boleh – tapi nak buat macam mana – memang aku tak bijak

pernah seorang bapa saudara berkata – nanti dia nak beli lembu untuk aku jaga – mungkin sebab tak bijak – pada pandangannya itulah pekerjaan yang sesuai untuk aku

sebenarnya aku tidak bijak kerana aku susah menguasai matematik dan bahasa inggeris – rasanya tak pernah lulus pun – aku pun tak tahu mengapa bengap sangat otak aku waktu itu 

tapi semuanya berubah bila aku ke sekolah menengah – baru aku tahu apa itu belajar – dan – bagaimana nak belajar – yang pasti

jangan malas

jangan malas

jangan malas

tak bijak boleh di lentur – dan - galakan keluarga yang paling penting

sekarang pun – aku bukannya bijak sangat – tapi aku tak malas untuk belajar


No comments:

Post a Comment