05 December 2015

sharing menulis article


Bagaimana aku menulis article?



kaedah menulis article – pelbagai kaedah boleh dirujuk - mengikut kepada kemampuan masing masing 

cuma disini aku share bagaimana aku menulis

aku mula dengan bahagian experimental procedure – mengapa bahagian ini? – kerana bahagian ini ada banyak source yang aku boleh absorb – contoh dari thesis sendiri – jadi menjimatkan masa penyediaan article - lagi pun apa yang patut ada di dalam bahagian introduction dan result– mesti relate dengan bahagian ini – contoh jika aku menulis tentang wear analysis dalam experimental procedure – dalam introduction dan result wajib kena ada wear – jadi aku tak akan terlepas pandang dalam kedua dua bahagian ini – menulis dalam bahagian ini tak perlu berbunga bunga

kemudian aku terus dengan bahagian result and discussion – dekat sini berat sikit – coz – nak kena banyak membaca – tetapi usah risau – jika TERjumpa apa apa yang penting – boleh masuk juga dalam bahagian introduction – terutama pada part literature review (LR) – so boleh kata buat 2 kerja dalam satu masa – dalam masa yang sama juga boleh masukkan dalam thesis jika ada yang belum lagi di masukkan – untung kan!!! 

untuk writing bahagian result – aku guna kaedah Prof Dr Azmin [CLICK]  – sebab apa aku follow stail ini – coz – agak mudah untuk aku menyusun dan menulis - jika free boleh lah tengok beberapa kaedah yang dinyatakan oleh Prof Dr Azmin dalam blog beliau - [ http://aazmin.blogspot.my/ ] 

selepas result and discussion – aku terus ke conclusion – kat sini tak heavy sangat – coz – result dah tulis – ambil yang TERPENTING dalam result - then susun ayat - IKUT flow dalam result

selesai conclusion – aku kembali pada bahagian introduction – sekali lagi aku rujuk kaedah Prof Dr Azmin [CLICK] – mulakan dengan sikit intro – then – LR + PS – next objective or novelty – kat sini LR tak perlu panjang sangat – jika paper yang di tulis limit pada 5 or 6 pages – ambil yang betul betul berkaitan research sahaja

last sekali – abstract – ini tak susah - coz – gabung sahaja writing yang sedia ada pada bahagian experimental dan result

apa apa pun kerja kajian yang kita anggap sebagai mother paper – boleh dijadikan rujukan – jadikan rujukan bukan copy and paste

menulis kali pertama – mungkin susah dan terkial kial – tapi bila dah mula  - yang lain lain itu mudah sahaja


selamat menulis

**maaf ayat lintang pukang - nak kerja masuk waktu subuh ... peace

No comments:

Post a Comment