17 July 2013

Cerita Belajar - PART 2



dalam hidup ini – ramai yang menjadi pelupa – adakah faktor umur atau keterbatasan masa yang membuatkan kita jadi pelupa – ENTAHLAH – dan aku – salah seorang yang menjadi pelupa  – aku terlupa tentang janji aku

janji tentang cerita belajar

rupa rupanya dalam blog ini – aku pernah menulis tentang Cerita Belajar (posting 28/3/2012) – aku pernah berjanji untuk menyambung Cerita Belajar – tapi aku terlupa dengan janji itu – aku tahu - tiada sesiapa pun yang kisah jika janji itu tidak ditepati – namun bagi aku – aku perlu untuk melaksanakannya - kerana – aku berharap blog ini akan menjadi tatapan bagi kerabat generasi aku di masa depan – apatah lagi jika aku dah tiada di dunia ini – sekurang kurangnya mereka dapat menilai bagaimana aku mengharungi kehidupan sebagai seorang pelajar yang bermula dari bawah – sehingga mencapai apa yang di hajati di dalam hidup aku – mereka pasti tahu - jerih perit meneroka dunia belajar – dengan hasrat itu – di kesempatan kelapangan yang aku ada ini  - aku ingin sekali menulis kesinambungan Cerita Belajar aku




tahun 1986 – aku di tingkatan 3 – tahun bagi peperiksaan SRP – tahun peperiksaan terpenting di Sek Men Ibrahim (SMI)

aku beruntung kerana berada di dalam kelas 3T1 – kelas yang dipenuhi dengan pelajar bijak lagi matang – rakan rakan di dalam kelas ini sentiasa belajar – apabila guru tiada – mereka belajar dengan sendiri – tiada istilah buang masa – mahu tidak mahu – aku yang turut berada di dalam kelas ini juga terkena tempiasnya – hasilnya – aku dapat menguasai beberapa subjek penting – contohnya maths dan sains

rakan rakan yang kepala agak gila gila pun turut belajar – alin – zul – shahar – mat zaini - anuar dan beberapa nama lagi – semuanya belajar

kemuncaknya – aku berjaya dengan cemerlang di dalam SRP – dan inilah saat yang benar benar mengembirakan aku – aku memperolehi keputusan yang aku anggap terbaik dalam hidup aku – ianya di luar jangkaan –aku perolehi A2 bagi sains dan C3 untuk maths - melayak kan aku untuk mohon ke sekolah yang lebih baik

sebenarnya aku tidak mempunyai perancangan untuk mohon ke sekolah lain – bagi aku – berada di SMI pun dah cukup baik - tetapi selepas menerima keputusan SRP – aku mengikut rakan rakan ke Sek Men Che Tom – ambil borang  permohonan ke Sek Men Teknik

pada waktu itu – kami berpakat untuk mohon ke Sek Men Teknik Pulau Pinang – jurusan – pilih sendiri – aku pada masa itu agak jahil dengan bidang kejuruteraan – apa itu kejuruteraan mekanikal – hatta - kejuruteraan awam – yang aku tahu – untuk menjadi seorang jurutera – mesti mempelajari bidang kejuruteraan – sememangnya – aku – mempunyai sedikit cita cita untuk menjadi seorang jurutera

dengan itu - aku memilih kejuruteraan awam – sebab apa aku pilih awam berbanding mekanikal – aku pun kurang ingat sebabnya – cuma – pada pandangan aku – bidang awam adalah bidang yang berkaitan dengan binaan bangunan – mungkin sesuatu yang menarik untuk di pelajari

tahun 1987 – aku di tingkatan 4 – di SMI – berada di dalam kelas aliran sains – mula mempelajari fizik – kimia dan biologi – tetapi aku tidak lama di SMI – dalam bulan Feb aku di tawarkan ke Sek Men Teknik Tunku Abdul Rahman Putra Pulau Pinang (singkatan TI Penang) – jurusan kejuruteraan awam

ramai rakan rakan aku yang berjaya ke TI Penang – zul – anuar – shahar – mat zaini – helmi dan beberapa nama lagi yang aku agak terlupa – yang tidak bersama kami cuma – alin sahaja – dia ditawarkan ke TI Alor Setar

aku sebenarnya dalam dilemma untuk menerima tawaran ke TI Penang – jika aku menerima tawaran ini bermakna aku akan berjauhan dengan pak dan mak untuk kali yang pertama – sebelum sebelum ini aku tidak pernah berjauhan dengan mereka – sedari berusia setahun hinggalah ke usia 15 – dan rupa rupanya inilah detik permulaan yang aku akan berjauhan dengan mereka sehingga aku berganjak ke usia 25 tahun – bermakna 10 tahun aku menghabiskan usia aku di perantauan – menuntut ilmu dan mencari rezeki

tahun 1987 – bulan Feb – sah aku menjadi pelajar di TI Penang – sekolah yang mengajar aku menjadi manusia yang berdikari

AKAN BERSAMBUNG

posting terdahulu


No comments:

Post a Comment