26 December 2012

tipu datang lagi


dimalaysia..kita hidup dalam keadaan bermusim...musim banjir...musim tengkujuh...musim bersunat (kalau di tempat aku lebih dikenali sebagai masuk jawi)...musim kahwin...dan pelbagai musim lagi...

kalau dilihat...kesemua musim yang aku nyatakan...berlaku dalam bulan nov hingga dis...iaitu musim budak budak cuti sekolah...>>musim lagi<<...TAHU KAH ANDA....ada satu lagi musim di dalam bulan nov – dis...iaitu musim membeli atau menyediakan peralatan persekolahan anak anak...

dalam musim ini..tokey kedai kasut...kedai pakaian seragam...kedai beg dan kedai sealiran dengannya.....pasti tersenyum sampai ke pipi...tokey tokey ini akan mengadakan jualan Year End Sale >>YES<<...khas menjerut leher.....konon kononnya menawarkan harga termurah...benarkah murah???


aku adalah orang yang kurang yakin dengan taktik jualan murah ini...setahu aku mereka akan meletakkan tanda harga yang lebih tinggi....kemudian membuat potongan sehingga 30 – 50%...TETAPI KEUNTUNGAN telah pun diserap terlebih dahulu...tak percaya!!!...cubalah bandingkan harga sebelum masuk kepada bulan nov – dis...tak ada perubahan pun!!!...

Cuma gedung perniagaan besar sahaja yang membuat tawaran YES dengan kadar yang sebenar...itupun kerana mereka tertakluk dengan akta jualan murah yang terpaksa di mohon kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna



TETAPI adakah orang kampung akan masuk ke pusat membeli belah seperti GIANT, TESCO atau PARKSON....(bukan niat untuk memperkecilkan KUASA membeli mereka).....nak jejak kaki kesini pun mereka akan berfikir berkali-kali takut harga lebih mahal..dan akhirnya membeli belah di kedai tokey seperti yang aku nyatakan diatas...dan lantas kena SEMBELIH ....

dari segi kualiti...membeli barangan persekolahan di pusat membeli belah sememangnya tidak perlu dirisaukan...aku bukannya nak “promot” pusat membeli belah ini...tetapi aku kasihan dengan orang orang sebangsa aku yang kena tipu dengan tokey...



ini ada satu cerita yang aku hadapi sendiri...2 minggu lepas..ada satu kedai menjual buku mengadakan JUALAN KEMBALI KE SEKOLAH...dan aku sememangnya ingin mencari buku rujukan untuk anak anak...harga yang ditawarkan sehingga 70%...DAN jangan TERTIPU...kerana buku yang ditawarkan dengan harga berikut adalah buku yang diterbitkan pada tahun 2009 dan 2010...cuba kita renung..pada tahun yang dinyatakan bagi subjek matematik dan sains bagi murid tahun 2 adalah di dalam bahasa inggeris...dan sepastinya buku yang diterbitkan pada tahun itu di dalam bahasa inggeris...jika kita terbeli buku tersebut...adalah relevan untuk digunakan pada tahun persekolahan 2013 yang pembelajaran di dalam bahasa malaysia...ini adalah satu teknik penipuan untuk menghabiskan stok mereka...meletakkan diskaun sehingga 70%..sedangkan buku tersebut tidak boleh digunakan untuk pembelajaran...

moral of the story....bijak berbelanja...elak penipuan...dan cari barangan yang berkualiti...kita sebagai pengguna yang akan mengeluarkan wang seharusnya berhati hati...

No comments:

Post a Comment