06 December 2012

biasiswa gomen


rakan baik aku kata...aku bertuah...bertuah kerana sepanjang aku belajar...aku dapat sponsor dari gomen...TAPI dari pihak aku...aku tidak setuju!!...aku bukannya bertuah...tetapi itu adalah rezeki...memang benar... sepanjang aku belajar...aku dapat sponsor gomen...tapi itu CUMA bermula dari first degree aku...seterusnya master...dan terkini phd...

...tapi ramai yang tidak tahu...bahawa aku tidak pernah mendapat biasiswa sepanjang pengajian aku di peringkat sekolah rendah mahupun menengah...walaupun aku tinggal dengan datuk (a.k.a Pak)...yang pendapatnya berapalah sangat...dan juga disara oleh Abah dan Mama....aku cukup ingat...semasa di sekolah rendah...tiap tiap tahun..cikgu akan bagi borang biasiswa kecil persekutuan (BKP) untuk diisi...aku bawa balik....isi...kemudian pak akan dapatkan tandatangan wakil rakyat...sebagai pengesahan pendapatan...pendapatan pak pada masa tu cuma berapa ratus sahaja... wakil rakyat yang akan pak jumpa adalah YB Hashim (MP Merbok – pada era 80an)...kebetulan YB Hashim tinggal diseberang jalan di hadapan rumah lama kami...mungkin sebab itu pak mudah untuk jumpa beliau....DAN dengan pengesahan dari wakil rakyat pun aku tidak berjaya untuk mendapat BKP....


... sepanjang bersekolah rendah...aku tidak pernah menerima apa apa bantuan...hatta rancangan makanan txxx...apatah aku pun dah lupa...seingat aku ada tulis RMT sahaja.....aku ingat RMT kerana pada masa itu aku pengawas yang selalu bertugas dekat kantin bila waktu rehat...ramai juga kawan kawan aku dapat makan free hasil dari program RMT....terima kasih kepada kawan kawan yang kadang kadang berkongsi makan dengan aku....masuk sekolah menengah pun sama sahaja...dari sek men ibrahim...hinggalah ke sekolah men teknik pulau pinang..aku tak dapat apa apa biasiswa dan bantuan KECUALI Bantuan Buku Teks (hahaha)...terkadang jelous juga dengan kawan kawan yang dapat BKP ni...walaupun nilainya Cuma $360 (kalau tidak silap)...tapi cukup besar pada aku....macam macam boleh dapat dengan duit sebanyak itu dalam tahun 87-88....


jadi perbelanjaan sekolah....semuanya atas tanggungan dari pak dan abah.....tamat saja sekolah menengah...aku ke politeknik...disinilah aku baru merasa duit biasiswa...itupun bukannya duit biasiswa dari gomen...ramai juga kawan kawan yang dapat biasiswa kementerian pelajaran malaysia (biasiswa KPM) pada masa itu....aku pula dapat biasiswa dari swasta...biasiswa yang diberi oleh LION GROUP...itupun di tahun akhir pengajian.....


...biasiswa ini aku dapat semasa berada di semester 3...sewaktu pemilihan untuk tempat praktikal..aku dipilih untuk masuk interview (mungkin sebab pointer tinggi dari rakan sekelas yang lain)....setelah berjaya dalam interview...aku diarahkan untuk ke kemunting, taiping bagi menjalani pratikal...disana baru aku diberitahu bahawa LION GROUP bersetuju untuk bagi biasiswa....jumlah $5000....wow....syukur..ahhirnya merasalah juga duit biasiswa...tapi aku kena bonded selama 2 tahun dengan lion group dan bekerja di silverstone tire di kemunting...bonded pun tak apa...sebab lepas belajar memang cadang nak kerja sahaja...further study tak ada dalam kamus hidup aku masa itu...


...duit biasiswa Lion Group aku dapat semasa berada di semester 4...ambil keputusan aku simpan dan guna sikit sahaja untuk makan dan bayar sewa rumah ....cadang untuk beli motor bagi kegunaan aku semasa bekerja nanti...dah selesai pengajian di poli....aku pun beli motor dan mulakan hidup sebagai pekerja di kemunting taiping....-pergi kerja dengan bulan...balik pun dengan bulan.....pendek kata kerja-kerja-kerja...


...motor dari duit biasiswa ni masih ada sampai sekarang...aku bagi dekat adik aku untuk guna...banyak kenangan motor nie...


...bila dah bertahun tahun kerja...aku mula bosan....jadi cadang untuk belajar semula....


....DAN kisah biasiswa GOMEN bermula.....


...biasiswa untuk first degree aku dari KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA....kena bonded 4 tahun...tak apalah sekurang kurangnya aku tak perlu susahkan pak dan abah lagi....dengan duit itu..kadang kadang cukup..kadang kadang tidak...tetapi aku tetap hargai...bukan senang nak dapat duit PERCUMA tanpa kena bayar balik....tapi yang sedihnya...ada rakan rakan yang dapat duit biasiswa...terus joli...beli kasut..jeans....akhirnya dalam masa seminggu duit pun dah tak ada....pinjam kiri dan kanan...


...aku pula simpan duit untuk makan..pakai apa yang ada...kalau boleh duit biasiswa nak bagi cukup sampai hujung semester.......untuk duit tambang balik kampung pada akhir semester..aku main kutu dengan rakan rakan yang senasib...sekurang kurangnya nak balik kampung mesti ada duit bas!!!....kami main kutu dari tahun pertama hingga ke tahun akhir....terima kasih Lan (pegawai besar di JPS Perak sekarang), Abang Ali (sebijik macam M Zain dalam filem Labu Labi – Manager Kilang di Penang)...mereka inilah yang menjadi banker KUTU....kadang kadang tak cukup juga...aku calling calling abah...maksu... pada masa di tahun akhir..banyak duit aku habis buat siapkan thesis....


...untuk peringkat master..aku dapat Hadiah Latihan Persekutuan (HLP)...biasiswa bergaji penuh dengan cuti sepanjang pengajian...satu bonus dari GOMEN untuk aku...2 tahun cuti untuk study....aku habiskan pengajian aku genap 2 tahun...aku bukannya kaki extent....aku suka grad on time...dengan duit biasiswa ini pun aku beli motor...aku bagi tahu dekat wife aku...kalau orang pergi oversea dengan biasiswa akan bawa balik kereta...jadi aku dekat Malaysia...kalau tak beli apa apa sia-sia sahaja duit biasiswa...beli motor pun jadilah...dengan motor inilah aku buat pergi masjid sekarang ini..banyak jasa tu!!!....


...sekarang sekali lagi aku dapat HLP untuk phd...dan duit biasiswa GOMEN ini pastilah aku tidak sia siakan.... bukan senang nak cover satu family nanti....tapi aku teringat satu pesanan dari rakan ...SELAMAT MENJADI ORANG SUSAH di BUMI ORANG....


**satu pertanyaan...cukup kerr duit biasiswa ni nanti....nak kena buat kerja partime baru cukup gamaknya**


apa apa pun...terima kasih GOMEN kerana bagi aku kesempatan merasa duit biasiswa...walaupun aku bukan lagi di bangku sekolah lagi...




No comments:

Post a Comment