06 February 2012

amanah (hati) atau ucapan (mulut)


satu petang pada minggu yang lepas aku mendapat panggilan talifon......
”banglong..pak ngah tak sihat...baru tadi keluar hospital”....
”pak ngah masuk hospital?? berapa hari??...tak ada sapa sapa bagitau pun”
“mak ngah saja tak mau talifon bagitau..sebab pak ngah hang pesan jangan susah kan keluarga”
---pulah dah....hmmmm
 “okay nanti banglong pi tengok pak ngah...kirim salam dekat semua” ..... tuuuutttttt
aku sampaikan berita pada mama aku dan sepupu sepapat yang rapat dengan aku....minta depa pi tengok dulu... ..coz aku belum punya masa terluang nak pi melawat lagi....
dan keesokkan harinya mama aku (mama aku adik kandung pak ngah) melawat pak ngah di Jeniang.... perkhabaran dari mama..... pak ngah semakin lemah...nak bersuara pun sukar...makan pun tak boleh...(Ya Allah..jangan engkau uji pak ngah sebegini)....
Sabtu 4/2/2012
hari ini aku dan family berkesempatan untuk melawat pak ngah....benar..pak ngah semakin uzur...berkaca matanya sewaku aku hulurkan tangan untuk bersalam...sukar sekali untuk bertutur...aku pandang pak ngah dengan pandangan sayu....
sayu..sebab wajah pak ngah ada iras pak (datuk aku yang aku panggil pak)...wajah yang penuh dengan kesakitan..lemah tak bermaya...
aku duduk di sisi pak ngah...sambil memegang dan mengusup tangannya...terasa  kelainan yang teramat sangat..seolah olah aku memegang tangan pak...
sewaktu aku nak balik...pak ngah menangis...dia berkata sesuatu...lalu aku dekatkan telinga ke bibirnya...pak ngah berkata “aku dah nak mati..kalau aku mati...simpan aku dekat mak...hampa uruslah semua”...bergetar dada aku....ini satu amanah yang wajar aku laksanakan atau satu ucapan yang boleh aku abaikan..
sewaktu memandu pulang...tak banyak yang aku bualkan dengan family aku...aku terkenangkan pak ngah....pak ngah punya anak anak...jika aku ikutkan katanya maka sudah tentu jenazahnya akan dibawa balik ke Sungai Petani..bagaimana dengan anak anaknya yang berada di Jeniang..tak kerr jauh untuk melawat pusara ayah mereka...aduh!! jauh sekali aku berfikir..sedangkan pak ngah masih bernyawa...
sehingga kesaat ini aku masih berfikir....
ini satu amanah yang wajar aku laksanakan atau satu ucapan yang boleh aku abaikan..

No comments:

Post a Comment