22 March 2015

kanban board



dah 8 bulan aku guna kanban board

apa itu kanban board???

ianya adalah satu alat visualisasi untuk satu proses aliran kerja – dimana membolehkan kita mengoptimumkan kerja kita

boleh refer dekat beberapa website – just type kanban board

sebab apa guna? – SEBAB - kepala aku dah tak berapa nak boleh ingat semua perkara yang aku planning 

kadang kadang terlupa begitu saja apa yang aku planning – apatah lagi bila aku terlupa nak catit – so sikit banyak membantutkan progress aku

baru aku tahu sebab apa tun Mahathir selalu ada buku nota bersama dia – sebab ini lah – sebab tak mampu nak ingat semua perkara

memang betul dalam handset dah ada PLANNER – fungsi macam kanban board juga -  tapi – tak berapa efektif untuk aku

mungkin aku orang LAMA – bertindak pun ikut cara lama

aku rasa ramai yang guna kaedah ni – cuma nama saja yang tak pasti – since masa kerja industry dulu pun aku dah guna – tapi tak sangka pula masa studi nie – membantu

untuk kanban board dekat bilik study - aku guna stick note berbagai colour – lekat pada manila card - pecah kepada 3 section – TO DO – DOING – DONE
macam kat sini

credit to http://leankit.com/kanban/kanban-board/


apa saja yang terlintas untuk aku buat – aku tulis stick note  - then tampal pada TO DO – apa apa saja yang aku TERfikir nak buat – biar nampak banyak tapi pasti akan dibuat juga nanti

bagaimana pula jika aku terfikir nak buat sesuatu tapi berada di luar – hahaha – yang ini aku guna kaedah Tun Mahathir – note dulu dalam buku kecik – balik rumah baru ubah ke stick note – then tampal pada TO DO

duduklah stick note tu kat TO DO - sehingga aku buat kerja tu – bila mula buat – aku move stick note ke DOING 

tak semestinya aku selesaikan kerja kat DOING sampai habis – lihat pada priority - terkadang terasa nak buat kerja lain –aku buatlah kerja lain – ikut mood juga - tapi kebanyakkan kerja yang aku buat mesti ada dalam DOING 

bila dah betul betul selesai – stick note tadi akan berubah ke DONE

DONE section nie lah menjadi pembakar semangat sikit – sebab aku boleh lihat berapa banyak kerja yang aku dah selesaikan

baru nampak kerja belajar ada progress

apa saja stick note yang ada pada DONE – aku tak pernah buang – biarlah dekat situ – sebab aku suka lihat perjalanan kerja belajar aku dari mula lagi


nak buat kanban board – tak perlulah  beli white board dan sebagainya – membazir dan buang duit – cukuplah tampal pada manila card atau dinding – atau apa saja yang difikirkan sesuai – ITULAH YANG AKU BUAT

No comments:

Post a Comment