28 September 2013

PhD : 11 tahun mencari kesempurnaan




Membaca buku PhD Kecil tapi Signifikan nukilan Dr Muhd Kamil Ibrahim – memberi motivasi di dalam menempuh liku bergelar pelajar PhD



Dari buku ini - apa yang boleh disimpulkan  - Tidak mustahil untuk berjaya – tidak mustahil untuk mengenggam segulung PhD.

Tercatat di dalam buku ini menceritakan tentang seorang Ustaz yang menghabiskan masa selama 11 tahun untuk menamatkan pengajian PhD. Bukannya beliau tidak fokus kepada pengajian – bukannya beliau tidak memberi komitmen – tetapi demi mencari kesempurnaan – maka – beliau bersabar untuk menamatkan pengajiannya selama 11 tahun.

Ini kisah beliau

Saya bermula tanpa pengetahuan bidang, tetapi berniat untuk belajar dan lulus. Hubungan dengan penyelia tidak mendatangkan sebarang masalah. Pada pendapat saya, bidang penyelidikan yang dipilih tersangat sukar dan memerlukan saya bekerja keras. Dalam proses tersebut, setiap kali saya menghantar tulisan kepada penyelia, ia akan memotong separuh. Ia berlaku berulang-ulang. Saya pula menggunakan mesin taip untuk melakukan kerja-kerja penulisan dan pembetulan semula. Pandangan saya terhadap penyelidikan dan kerja-kerja penulisan jelas – saya mahu yang terbaik – kesanggupan untuk melakukan sesuatu sehingga benar-benar memuaskan hati saya.
Draf tesis saya telah ditolak sebanyak tiga kali. Bayangkanlah bagaimana saya terpaksa membuat pelbagai perubahan besar setiap kali tesis saya tidak diterima. Hidup saya sentiasa dipenuhi buku-buku yang kadang kala membuat rakan-rakan rapat risau dan mahu saya melupakan PhD. Salah seorang daripada mereka pernah berkata: “Saya takut melihat keadaan ustaz dan saya fikir ustaz perlu mempertimbangkan cadangan untuk berhenti daripada meneruskan pengajian. Bagaimanapun jawapan saya?: “Jika kamu bercakap macam itu, saya tidak suka. Saya tidak mahu dengar. Saya akan belajar sehingga lulus dan berjaya”.

Ketabahan dan mencari kesempurnaan yang membawa beliau berjaya. Aku kira orang sebegini mempunyai kualiti di dalam kehidupan.

Di dalam buku PhD Kecil tapi Signifikan turut di hidangkan dengan kejayaan. Penulis sendiri berjaya menamatkan PhD dalam jangkamasa 24 bulan sahaja. Bagi aku buku ini boleh di jadikan bahan motivasi semasa menghadapi kesukaran.

Baca dan ambil iktibar

Harapan - Semoga aku diberi ketabahan serta kekuatan menempuh pengajian aku dengan jayanya mengikut kepada seperti yang di rancang. AaMiinn


No comments:

Post a Comment