20 January 2013

BeyRo


Dah seminggu BeyRo tak balik (dari 12 Jan 2013).....selalunya tak macam ni....paling lama tak balik pun dalam 2 hari saja....sejak BeyRo matang.....inilah rutin dia (dia??)....sesukar  mana pun dia tentu balik.....hujan lebat sekalipun BeyRo tentu balik.....ini dah masuk 1 minggu.....dan pengalaman aku....kalau dah tak balik dalam 1 minggu.....bermakna BeyRo dah tak ada lagi dalam dunia ini....itu aku cukup tahu.....ini bukan kali pertama berlaku dekat aku....kucing yang dah tak balik lebih dari 3-4 hari, bermakna telah pergi meninggalkan aku terlebih dahulu.....BeyRo adalah kucing kesayangan keluarga aku....kami jaga dari kecil lagi....masih dalam menyusu....dari kecil sampai dah matang....BeyRo tidur dengan aku atau dengan achik....antara anak anak aku.....achiklah yang paling menyayangi BeyRo....achik belai BeyRo macam belai anak patung.....dodoi masa tidur....bercakap dengan BeyRo...seolah olah dia kakak....dan kadang kadang suap makanan dekat BeyRo.....Apa istimewanya BeyRo??......BeyRo tak pernah berak atau kencing dalam rumah....itu yang membezakan dia dengan kucing kucing yang pernah aku bela....tak pernah sekali pun aku atau wife buang najis BeyRo dalam rumah.....sebab itu aku berani bagi BeyRo tidor dengan aku atau achik....kalau pintu tertutup dan BeyRo nak berak atau kencing .....dia pasti akan mengiau dekat muka pintu....tahulah kami BeyRo nak keluar dan minta pintu dibuka....seperkara yang buat aku cukup teringat dekat BeyRo adalah apabila aku balik dari office....kata wife aku....kalau BeyRo tengah tidor sekalipun...dengar sahaja injin kereta aku...dia pasti bangun.....tunggu aku depan pintu....lepas aku masuk dia minta aku belai dia dulu.....bagi makan ....walaupun sebelum itu wife atau anak anak aku dah bagi makan....BeyRo tetap minta aku bagi makan...tunggu sekejap sebelah dia.....baru aku boleh buat kerja lain....selagi aku tak bagi makan atau tunggu dia makan....pasti dia akan ganggu aku nak berjalan....BeyRo kalau tidor...mesti dihujung kaki aku...atau sebelah rusuk aku....cium kaki sambil mengeliat...itulah tabiat BeyRo....Kalau nak tinggal rumah 2-3 hari.....aku letak makan banyak banyak dalam rumah.....buka tingkap.....senang dia nak keluar masuk.......BeyRo kucing yang penakut.........sewaktu aku nak pergi ke majlis konvo di Perlis dahulu....aku bawa BeyRo bersama.....sebab kesian BeyRo tak makan nanti....tak ada orang nak bagi makan dalam 3 hari....sebenarnya BeyRo tak pernah makan nasi atau ikan....makanan dia ProDiet sejak dari kecil....kalau bagi nasi atau ikan...memang dia tak makan....sekarang stok ProDiet BeyRo ada 2 packet (1.5kg/packet) yang masih belum dibuka.....Anak aku.....Achik asyik tanya aku....bila BeyRo nak balik....jadi malam tadi, aku terang dekat achik...kemungkinan BeyRo dah tak ada lagi di dunia ini....berubah wajah achik....aku tahu dia sedih....tapi aku kata...kalau kita ke Australia pada Julai nanti siapa nak bagi BeyRo makan......siapa nak bagi BeyRo mandi....siapa nak jaga BeyRo dalam 3 tahun...jadi kalau BeyRo dah meninggalkan kita...itu mungkin satu rahmat.....moga moga achik faham....tapi aku tahu kesedihan hati achik...sebab aku sendiri pun sedih....2 -3 hari sebelum BeyRo hilang...aku ada berbincang dengan wife tentang BeyRo.....macam mana nak tinggal BeyRo selama kami sekeluarga ke Australia.....bukan sehari dua...tapi bertahun.....keputusan sukar dicapai.....aku ada terniat untuk bawa BeyRo bersama....itu bergantung kepada kos....tapi aku memang nak bawa BeyRo bersama......tapi itu satu minggu yang lalu...kini pasti BeyRo dah tiada....tiada untuk selamanya....BeyRo = Bey (belang) Ro (Row – berbaris baris)

No comments:

Post a Comment